Crossfit Amersfoort

AANBOD

WOD

The WOD staat voor Workout Of the Day. Iedere CrossFit Box beschrijft dagelijks de WOD op de website. The WOD beschrijft kort de inhoud van de training.
 Typische omschrijvingen zijn bijvoorbeeld.

  • As many rounds as possible (AMRAP) doorloop een circuit zo vaak als je kunt binnen een bepaald tijdsbestek. Bijvoorbeeld, 6 minuten AMRAP: 5 deadlifts, 10 pull-ups, 20 double unders. Wanneer 6 minuten voorbij zijn, noteer je het totaal aantal rondes volbracht.
  • Metcon is de afkorting voor metabole conditioning. Deze CrossFit training bestaat meestal uit een paar oefeningen herhaald in AMRAP-stijl. De Workout "Cindy" een AMRAP van 20 min. van 5 pullups, 10 push-ups en 15 squats is een goed voorbeeld.
  • Tabata is een veel gebruikte trainingsmethode waarbij de arbeid-rust verhouding 20-10 is. Bijvoorbeeld: 20 seconden zoveel mogelijk herhalingen van een bepaalde oefening (sit-ups, pullups, push-ups, etc.). Rust dan 10 seconden en herhaal dit nog zeven keer voor een totaal van acht intervallen. Je score is het minst aantal herhalingen voor elk van de acht intervallen.

Squats zijn kniebuigingen waarbij je je eigen lichaamsgewicht gebruikt. Back Squats en Front Squats zijn varianten.
Een rep of repetition is één herhaling van een beweging, uitgevoerd op een voorgeschreven manier.
Een set is een serie herhalingen van een oefening. Drie sets van tien reps zijn drie series van tien herhalingen. De pauze is afhankelijk van je hersteltijd. Bij een training for time neem je minder rust.

Soms schrijft de training voor: Deadlift 3-2-2-1-1-1  Dit betekent één set van drie herhalingen, twee sets van twee herhalingen en drie sets van één maximale belasting.
Als de WOD 21-15-9 Deadlifts - Handstand Push ups voorschrijft, doe je 21 herhalingen Deadlifts en daarna 21 herhalingen Handstand Push ups. Vervolgens een set van 15 Deadlifts en 15 Handstand Push ups en daarna een set van 9 DL en 9 HSPU.

OnRamp

Ervaren sporters en nieuwkomers: iedereen die start met CrossFit, volgt eerst twee weken OnRamp. Deze lessen richten zich vooral op het aanleren van de negen basisoefeningen van CrossFit en het bereiken van consistentie in de uitvoeringen. Aan bod komen squatvormen en alle afgeleide technieken uit het gewichtheffen en andere basisoefeningen. Na alle OnRamp trainingen en de introductiebijeenkomst gevolgd te hebben ga je naar de WOD's.

CF Kids en Teens

CF Kids en Teens zijn lessen voor jeugdige sporters. We bieden een leuk, uitdagend en afwisselend beweegprogramma voor kinderen vanaf acht jaar. Het helpt kinderen op speelse wijze plezier te beleven aan het bewegen, het bevordert het zelfbeeld en het zelfvertrouwen.

We spelen een spel om op te warmen en je leert op natuurlijke wijze hoe je bijvoorbeeld een Squat of een Push-up doet. Tijdens de afwisselende Workouts komen alle vormen van bewegen aan bod: loopvormen, één- en tweebenige springvormen, touwtrekken, gooien, duwen en ligsteunen maken. De training is veilig en aangepast aan eventuele niveauverschillen. Onze trainingen zorgen voor een goede ontwikkeling van al je spieren, houding, coördinatie, behendigheid, evenwicht en flexibiliteit.

De begeleiding is in handen van Patrick en Erwin. Zij hebben als gediplomeerde Coaches (CIOS en CrossFit gecertificeerd) ervaring met het begeleiden van kinderen en weten met welke middelen en beweegvormen kinderen belast kunnen worden.

OLY-Club

Iedere CrossFitter maakt kennis met Olympisch gewichtheffen. Deze uit de atletiek afkomstige tak van sport groeit gestaag mee met het steeds populairder wordende CrossFit. Om deze technieken onze leden goed aan te leren, bieden we OLY-Club: speciale gewichthef-trainingen. Onder leiding van een specialist leer je trekken, voorslaan en stoten.
De lessen hebben een vaste opbouw; we starten met een algemene en specifieke opwarming, dan volgt uitleg van de training en vervolgens oefenen we de technische vaardigheden.

Gymnastics

De gymnastiek (gymnastics) uren richten zich op verbetering van kracht, conditie en de ontwikkeling van gymnastische vaardigheden. Het probleem is dat de meesten van ons bij het horen van gymnastiek direct denken aan dat wat Epke Zonderland en Yuri van Gelder doen aan de rekstok en de ringen. Maar eigenlijk is gymnastiek niets meer dan het bewegen, bewustzijn en beheersen van je eigen lichaamsgewicht. CrossFit is net als iedere andere sport gebasseerd op het leveren van een prestatie.
De eisen bij gymnastiek zijn zeer technisch van aard. Door het trainen van gymnastische vaardigheden en bewegingen binnen CrossFit, merken de atleten dat zij in staat zijn om voor langere tijd op een hoog prestatieniveau te werken. De lichamelijke effecten van gymnastische training dragen ook bij aan de verbetering van prestaties in andere takken van sporten zoals gewichtheffen, hardlopen, etc.
Vaardigheden en oefeningen die we aanpakken in de gymnastiek uren zijn o.a.:
Pull ups, Push ups, Handstand, Handstand Push-ups, Pistols, Muscle-ups, Ring dips en Paralette werk.

Get Strong

Is een programma voor het verbeteren van basis-kracht. Het richt zich op beginnende èn gevorderde CrossFitters. Tijdens deze training ligt de nadruk op het versterken van je hele lichaam. Er wordt gewerkt met halters, kettlebells, dumbells en oefeningen op basis van eigen lichaamsgewicht
. Wie na een periode van inactiviteit of vooral op machines heeft getraind kan wel wat extra techniek en basis-kracht gebruiken. Tijdens deze trainingen werk je niet op tijd of voor rondes. 
De oefeningen doe je op eigen tempo en intensiteit. De training wordt begeleidt door een Coach.
Get Strong is ook zeer geschikt voor leden met specifieke doelen afgestemd op een sport of revalidatie na een blessure of werkend op basis van een persoonlijk schema.

Competition

Geïnspireerd na het zien van de CrossFit Games en voel je er ook wat voor om voor een wedstrijd te trainen?
CrossFit Amersfoort heeft een speciaal programma voor atleten om hen voor te bereiden op competitie. Heb je interesse en wil je een keer meedoen? Spreek dan een van je Coaches aan en zij vertellen je er meer over.